Moje ulubione książki

1. Zagadki

- Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

taki piękny, kolorowy.

Będzie ci potrzebna ona,

najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)

- Czyta ją mama, czyta i tata

często w obrazki jest bogata.

Dużo liter na każdej stronie,

są historie o królu na tronie.

Są też wiersze rymowane,

najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)

 

- Zanim zaczniesz czytać książkę,

najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,

czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,

to właśnie jest… (okładka)

 

2. Piosenka

Piosenka „Jestem książką” A.Szymański i M.Tomaszewska „Jestem książką”

dostępna pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=2k13EM6NtCg

 

Witam cię kartek szelestem,

Tytułem na pierwszej stronie,

Bo po to przecież tu jestem,

Żebyś mnie ujął w dłonie

 

Ref: Jestem książką

Mam tytuł i autora

Jestem książką

Czytania przyszła pora. (bis)

 

Kiedy ci smutno będzie,

w łóżeczku będziesz- chory;

Ja z tobą pójdę wszędzie,

Poprzez zimowe wieczory.

 

Ref: Jestem książką..

 

Wędrować po każdej kartce

Nigdy ci się nie znudzi!

Bo bardzo są ciekawe

Przygody nieznanych ludzi.

3. Franek i farby - Wprowadzenie litery F dużej i małej, drukowanej i pisanej na podstawie zagadek: 

 
Rodzic czyta zagadki, dzieci rozwiązują, wskazują jaką głoską rozpoczynają się rozwiązania.
 
W jednym pudełku mieszka ich wiele
A do tych krążków śpieszy pędzelek
(farby)
 
Jak się nazywa cienka i zwiewna
Sukienka dla każdego okienka?
(firanka)
 
Zrobi fryzurę, ładnie ostrzyże
Czy już wiesz kto?
(fryzjer)
 
Tuż przy ziemi niziutko,
płatki z łodyżką krótką.
Fioletowe, wesołe, bo to przecież...
(fiołek)
 
Nie jest skoczkiem, ma tyczkę,
przerośnie ogrodniczkę.
Zdobi działki, ogródki,
w nazwie ma trzy nutki.
(fasola)
 
Łatwa zagadka – krzesło dla dziadka.
(fotel)
 
,,F – jak fotel” Wprowadzenie litery F dużej i małej, drukowanej i pisanej:
 
• pokaz litery ,,F, f” drukowanej i pisanej (w dowolnym tekście)
• omówienie kształtu litery (układanie z patyczków lub zapałek)
• wyodrębnienie wyrazu podstawowego: ,,fotel”
• podział wyrazu na sylaby ( liczenie sylab)
• podział wyrazu na głoski ( liczenie głosek)
• określenie rodzaju głoski ,,f”- wypowiadanie głoski ,, f”długo, potem krótko. Co możecie powiedzieć o tej głosce ( jest spółgłoską)
• wyodrębnianie samogłosek i spółgłosek w wyrazie
• odszukanie miejsca głoski ,,f” w wyrazie
• kreślenie litery,, f” w powietrzu i na dywanie
- czytanie sylab i wyrazów z poznanymi literami ( w dowolnym tekście)
 
Ćwiczenia  słuchowe połączone z przeliczaniem wyrazów – zabawa „Ile wyrazów słyszysz?” Rodzic czyta ciąg wyrazów. Zadaniem dzieci jest przeliczenie ich i podniesienie do góry kartonika ( można pokazać na palcach) z odpowiadającą cyferką.
Będę wam czytała po kilka wyrazów z literą  „f”. Waszym zadaniem jest przeliczenie, ile wyrazów wymieniłam i pokazanie cyferki obrazującej ich liczbę,  np.
foka , gafa, szafa  (3)
pufa,  sofa, żyrafa, fotel  (4)
kaloryfer, szafka, fotografia, farby, Franek,  futro, film (7)
telefon, fryzjer, mizeria, fiołek, agrafka, fotograf  (5)
fajka, Frombork, Francja, furtka, pojazd, fasola, Fuksja, fanfary, fala (8)
Do uzupełnienia:
Karty pracy cz.4 strony od 5 do 10 (dla sześciolatków)
Karty pracy cz.4 strony 5 -7 (dla pięciolatków)
 
Zapraszamy do zabawy
1."Tajemnicza książka" - dziecko kładzie na głowie książkę, idzie i stara się ją utrzymać w tej pozycji, aby nie spadła. Obracamy się z książką, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy, chodzimy do tyłu.
2."W księgarni" - dziecko leży na boku, na hasło "książki się otwierają"przechodzą do leżenia na wznak - wyciągają na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: "kartki się przewracają"  w dłonie. Rodzic mówi ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze w dłonie.  Na hasło: "książki się zamykają "dziecko powraca do pozycji wyjściowej. Na hasło "książki stoją na regale" dziecko przechodzi do stania na baczność.
3. Rodzinka siada w dowolnym miejscu - jedna z osób za pomocą gestów, ruchów, i rekwizytów przedstawia postać z bajki - należy podać poprawny tytuł i zmiana pokazującego.
4." Nasze nogi" - leżenie na plecach, nogi zgięte w kolanach i jedziemy rowerkiem na wycieczkę. Następnie robimy z nóg "nożyce" i tniemy papier- od góry do dołu i na boki.
 
" Opowiadanie o papierze" dziecko otrzymuje kartkę formatu A4 i ołówek.Rodzic opowiada o powstaniu papieru w taki sposób, aby wpleść działania matematyczne do wykonania przez dziecko. Zadaniem dziecka jest zapisanie działań i podpisanie się na kartce.                                       
Przykładowe opowieści: w pewnym lesie rosły obok siebie cztery drzewa - wysokie i stare. Pewnego dnia drwale ścięli jedno z nich. Ile drzew zostało?. Ciężarówka wiozła do tartaku osiem ściętych drzew. Po drodze zatrzymała się w miejscu wycinki i pracownicy zapakowali na ciężarówkę jeszcze jedno drzewo. Ile drzew było razem na przyczepie ciężarówki?Dziecko zapisuje liczbę drzew cyframi.
"Do krainy baśni zabieram" - wyszukujemy w pamięci nazwy przedmiotów na głoskę 'F'. Następnie rozpoczynamy zabawę : Do krainy baśni zabieram fotografię i następna osoba z zabawy powinna to słowo zapamiętać i dodać swoje też na głoskę 'F" Np: do krainy baśni zabieram fotografię , flamastry,.....fotel , film, fokę , ......itp. Zabawa polega na zapamiętaniu jak największej ilości powiedzianych słów na głoskę "f"
" Zabawa w Księgarnię" na stoliku układamy kilka książek i kartoniki z cenami. Dziecko ma za zadanie kupić kilka książek i zapłacić ( mogą to być monety i banknoty z wyprawki, lub "umówione" symbole np. klocek lub własnoręcznie zrobione banknoty z kartonu.)
"Podajemy sylaby" rodzic rozpoczyna zabawę podając pierwszą sylabę z postaci z bajek lub baśni, a dziecko próbuje stworzyć wyraz np: pa....pajac, pi.....Pinokio, kra .....krasnoludek   itd.
Praca plastyczna:
Jeśli masz ochotę to narysuj "Moja ulubiona bajka", możesz też stworzyć własną bajeczkę i spróbować ją opowiedzieć.
 

Polecane filmiki dla dzieci:

 https://www.youtube.com/watch?v=k0OgJ7L2pUk

https://www.youtube.com/watch?v=e5pRuzVeyYA

4. Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych

- „Ile zrobię kroków?” – dziecko dostaje książkę w twardej oprawie, kładzie ją sobie na głowie i próbuje zrobić kilka kroków. Dziecko liczy, ile kroków udało mu się zrobić, zanim książka spadła. Zadajemy pytanie : Ile kroków udało ci się zrobić najwięcej, i oklaskujemy brawami.

– „Co to jest?” – rysowanie palcem po plecach (Wzajemnie rysujemy sobie po plecach różne przedmioty i zgadujemy, co to jest. Zaczynamy od prostych form takich jak fala, serce, kwiatek, przechodząc do trudniejszych jak bałwan, ryba, samochód…)

– „Papiernia” – zabawa relaksacyjna.

Dziecko bawi się razem z rodzicem. Dziecko kładzie się na brzuchu, a rodzic wykonuje na nim prosty masaż zgodnie z treścią wiersza. Po chwili następuje zamiana. Dziecko może nauczyć się wiersza i samo wymyślić proste ruchy ilustrujące jego treść.

 

Wiersz: Papiernia, Natalia Łasocha

Wczesnym rankiem idź do lasu, (Rodzic palcami wskazującymi na przemian „spaceruje” po plecach dziecka).

Drwal tam drzewa tnie. (Krawędzią dłoni delikatnie kreślimy linię w poprzek dziecka pleców).

Potem wielką ciężarówką do papierni jadą pnie. (Pięść jednej dłoni przesuwamy wzdłuż pleców).

Duży kawał drewna weź i długo nie czekaj, (Chwytamy dziecko za ramiona)

na drobne kawałki porządnie go posiekaj. (Krawędziami obu dłoni delikatnie stukamy dziecko po plecach – od góry do dołu i od dołu do góry).

Dodaj barwnik, jaki chcesz, jeszcze klej i woda, (Delikatnie dotykamy jego szyi, a następnie jednego i drugiego ucha)

w wielkiej kadzi to wymieszaj i masa gotowa. (Palcem wskazującym kreślimy koła na plecach dziecka).

Teraz trudne jest zadanie, lecz się nie poddawaj, na podłużnych sitach tę masę rozkładaj. (Palcami obydwu dłoni przesuwamy po plecach od góry do dołu).

Dużo cierpliwości teraz potrzebujesz, masa schnie, a ty ją dzielnie po trochu wałkujesz. (Całą powierzchnią obu dłoni gładzimy plecy od góry do dołu).

Kiedy papier już gotowy, zwiń go w wielkie bele, taki papier co dzień ma zastosowań wiele. (Turlamy dziecko po dywanie).

5. Moje książki

Zrób porządek w swoim kąciku z książkami.

- poustawiaj książki, znajdź książki zniszczone i odłóż je do naprawy

- opowiedz mamie lub tacie o swojej ulubionej książce

- wybierz książkę do przeczytania z rodzicami wspólnie wieczorem

6. Wspólne oglądanie książek

Pooglądajcie wspólnie książki. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

- Czym różnią się od siebie te książeczki?

- Czy są tej samej wielkości?

- Czy są tej samej grubości?

- Czy mają takie same kolory?

- Co można znaleźć w książkach?

- Gdzie możemy kupić książkę?

 

 7. Wiersz: Moje książkiIwona Salach

Moje książki kolorowe

stoją równo na półeczce.

Myję ręce i oglądam

kartkę po karteczce.

Czasem książki czyta mama,

bo ja nie potrafię sama.

Z książek wiele się dowiecie

o szerokim pięknym świecie.

O roślinach, o zwierzętach,

o dalekich krajach też.

Wszystko w książce jest zamknięte,

a więc ją do ręki bierz.

 

Pytania do wiersza: O czym opowiada wiersz?; Dlaczego dobrze jest mieć książki w domu i czytać je codziennie?; Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę? Warto zwrócić dziecku uwagę na prawidłowe obchodzenie się z książkami: Nie wolno poplamić książki ani zaginać rogów; Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć oraz odkładać książki na swoje miejsce.

 

Czy znasz tę bajkę?” – zabawy ruchowe do poznanych bajek. Odgadywanie tytułów bajek na podstawie obrazków związanych z ich treścią. Rodzic pokazuje obrazki dotyczące popularnych bajek (np. Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Śpiąca Królewna…).

  1. Rozpoznawanie po dotyku, co miał w koszyczku Czerwony Kapturek. Rodzic umieszcza w koszyku kilka przedmiotów. Dziecko nie widząc, co jest w środku, po dotyku rozpoznaje rzeczy.

  2. Budowanie zamku z wieżą dla Śpiącej Królewny. Dziecko z papierowych pudełek po produktach spożywczych budują zamek z wieżą.

  3. Szukanie pantofelka Kopciuszka. Dziecko zakrywa oczy, rodzic w tym samym czasie chowa kapeć-pantofelek. Wskazówką dla szukającego dziecka jest hasło: ciepło, zimno.

  4. Naśladowanie Kota w butach. Dziecko chodzi na czworakach, robi koci grzbiet. Na hasło Kot w butach wstaje i chodzi, wysoko unosząc kolana.

  5. Szukanie po śladach Jasia i Małgosi. Rodzic chowa książkę z ilustracją Jasia i Małgosi. Rozkłada na dywanie kontury pierniczków tak, by doprowadziły dziecko do ukrytej książki. 

Nasza biblioteczka” – swobodne wypowiedzi na temat książek. Rodzic daje dziecku książki z domowej biblioteczki. Dziecko uważnie ogląda książki, otwiera, przekłada kartki. Następnie odpowiada na pytania: Jak wygląda książeczka?, Jest duża czy mała?, Jest gruba czy cienka?, Czy ma ilustracje?, Co widać na ilustracjach? Rodzic opowiada dziecku, z czego składa się książka. Okładka chroni strony książki i na niej jest napisany tytuł książki. To jest kartka, a to strona. Na niej są litery, które układają się w wyrazy i zdania. Dzięki nim wiemy, czy to jest bajka, wiersz czy opowieść.

Każda książka na swoim miejscu” – porządkowanie i układanie książek na półkach. Dziecko wspólnie z rodzicem ustalają, w jaki sposób można uporządkować książki. Można zaproponować dziecku wybrane rozwiązania, np. ustawienie książek od najmniejszej do największej, od najgrubszej do najcieńszej itp. Następnie R. organizuje wspólną pracę.

Baba Jaga patrzy” – zabawa ruchowa. Rodzic jest Babą Jagą, dziecko stoi na wyznaczonej linii. Baba Jaga odwrócona tyłem powtarza słowa „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dziecko biegnie w jej stronę. Baba Jaga po tych słowach odwraca się. Dziecko musi się zatrzymać w miejscu i nie poruszać się. Jeżeli się poruszy wraca za linię. Baba Jaga ponownie wypowiada formułkę.

Luneta” – praca plastyczno – techniczna. Dziecko dostaje rolkę po papierze toaletowym oraz kolorowy papier i różnego rodzaju kształty do ozdabiania. Zadaniem dzieci jest ozdobienie rolek w dowolny sposób. 

Pozdrawiamy, życzymy miłej nauki i zabawy.