Wielkimi krokami zbliżają się wakacje. Będziemy rozmawiać teraz o wakacjach, wakacyjnych podróżach i miejscach, które można zobaczyć oraz jak bezpiecznie spędzać wakacyjny czas.

Zabawa muzyczno – ruchowa „Ręce do góry” – DJ MIKI Małgorzata Kosik

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A&list=RDOmAZquWgp9A&start_radio=1

 Zagadki „Czym pojedziemy na wakacje?”

Cztery koła, kierownica,

Szybko pędzi po ulicach. (samochód)

 Nie jest ptakiem,

Chociaż lata,

Zwiedzisz nim kawałek świata   (samolot)

 

Pływa po morzach i oceanach,

A na swym mostku ma kapitana.   (statek)

 

Pędzi po szynach, wielka maszyna,

Mknie poprzez pola na stalowych kołach   (pociąg)

 

Lepsza koncentracja dziecka:

https://www.youtube.com/watch?v=LVSMZjOwcTQ

 

Słuchanie piosenki „Już wkrótce wakacje” sł. i muz. D i K. Jagiełło

https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4

 

 Rozmowa na temat piosenki.

Gdzie pojadą dzieci?

W jakie miejsca pojadą dzieci na wakacje?

Czy wszystkie dzieci wyjadą na wakacje?

 

Zabawa swobodna przy piosence „Już wkrótce wakacje”

 

 Podróż po mapie – zabawa dydaktyczna „ Zwiedzamy nasz kraj” ( w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego). Utrwalenie znajomości nazwy kraju, jego stolicy oraz głównej rzeki. Rodzic czyta zwrotkę wiersza, wskazuje to miejsce na mapie i opowiada o tym miejscu.

• GÓRY
Na Baraniej Górze
srebrne źródło błyska.
Dwie Wisełki pluszczą.
Powstała z nich Wisła.

• KRAKÓW
Płynie do Krakowa
przez wioski i miasta.
W Krakowie na Rynku
dziś lajkonik hasa.

• WARSZAWA
Trzeba minąć most w Puławach,
cel podróży to Warszawa.
Śmiało naprzód żeglujemy,
powita nas gród Syreny.

• GDAŃSK / MORZE
Żaglóweczka sunie lekko.
Spójrz, już morze niedaleko.
Słona fala zmywa plażę
i muszelki niesie w darze.

 

Nasze kolorowanki – kolorowanie samodzielnie wybranych obrazków

https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-lato/plaza-kolorowanka-do-druku/

 

Posłuchajcie wiersza: „Grabki w łapki”
M. Strzałkowska

Szumią rzeki i jeziora,
że na babki przyszła pora!
Babkowicze i babkarze!
Grabki w łapki! Czas na plażę!
Jeśli chrapkę masz na babkę,
zrób w wiaderku z piasku papkę,
uklep, by nie było dziury,
chwyć wiaderko dnem do góry,
po czym zrób grabkami trach!
I już babka mknie na piach.
Dla malucha i stulatka
babki to nie lada gratka!
Babkowicze i babkarze!
Grabki w łapki i – na plażę!

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

O jakich babkarzach mowa w wierszyku?

Jak się robi babki z piasku?

Co można jeszcze robić na plaży?

 

Zapoznanie z piosenką „Morskie przygody”, próba nauki jej słów i melodii.

https://www.youtube.com/watch?v=yeeDt5CfkP0&ab_channel=PiterKorn

 

Wstajemy. Poszukajcie w Waszym domku koca i piłki.. Można wykorzystać do zabawy również prześcieradło.

– Zerwał się bardzo silny wiatr i przyszedł sztorm, fale uderzają mocno (bardzo szybkie ruchy kocem)
– Po falach skacze piłka, trzeba tak machać kocem, aby fale utrzymały piłkę, aby nie spadła na ziemię.
-Zaproś do zabawy rodzinę, rodzeństwo. Jedna grupka staje po okręgu trzymając koc, a druga grupka wchodzi pod nią i zamienia się w rybki. Teraz rybki śpią, leżą na dywanie a fale na nich. Gdy rodzic daje sygnał, rybki się budzą i podskakują tak, aby dotknąć nieba. Osoby, które trzymają koc, wspinają się na palce i jak najwyżej unoszą koc, tworząc niebo. Następnie zamiana ról, te dzieci, które były rybkami trzymają teraz koc, a reszta wchodzi pod koc.

Babki z piasku – ćwiczenia w liczeniu.

  • Zróbcie cztery babki. Policzcie je głośno. Usuńcie dwie babki. Ile babek wam zostało? Policzcie je.

  • Zróbcie dwie babki. Policzcie je głośno. Doróbcie jeszcze dwie babki. Ile macie razem babek? Policzcie je.

  • Zróbcie trzy babki. Policzcie je głośno. Usuńcie jedną babkę. Ile babek wam zostało? Policzcie je.

  • Zróbcie trzy babki. Policzcie je głośno. Doróbcie jeszcze dwie babki. Ile macie razem babek? Policzcie je.

Wakacyjny niezbędnik” – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnych wyjazdów. Rodzic układa na dywanie: okulary przeciwsłoneczne, krem, czapkę z daszkiem. Przykrywa te rzeczy ręcznikiem. Czyta zagadki, dzieci odgadują.

Mama w skórę moją ten specyfik wciera,

Mam ochronę przed słoneczkiem teraz.

 

Gdy na głowę ją założę,

Nic złego się stać nie może.

 

One chronią moje oczy-

Żaden promyk do oka nie wskoczy.

 

Dzieci odkrywają przedmioty ochraniające przed słońcem. Rodzic pyta: Z jakiego powodu musimy używać tych rzeczy?, Co może zrobić nam letnie słońce?

"Policzymy ,co się da"- zabawa matematyczna.

Mam dwie dłonie, łokcie dwa

Dwa kolana , nogi dwie.

Wszystko pięknie zgadza się.

Dwoje uszu, oczka dwa, 

no i buzię też się ma.

A ponieważ buzia je,

chciałbym buzie też mieć dwie.

Wymień części ciała, które są dwie.

Wycinanki” – swobodne wycinanie różnych form, zwrócenie szczególnej uwagi na bezpieczeństwo.

Zabawa muzyczno – ruchowa „Skaczemy, biegniemy”

 https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA&ab_channel=WYGIBASYTV-piosenkidladzieci

Posłuchajcie wiersza „Czekamy na wakacje” – D. Niemiec

Już tylko jedna chwilka albo dwie.

Lada moment wakacje rozpoczną się.

Niecierpliwie czekam tej wspaniałej chwili,

gdy w wakacyjny czas będziemy się bawili.

W piasku na plaży, wśród morskich fal,

patrząc na statki płynące w dal,

lub na placu zabaw albo w ogrodzie,

zamienimy się w piratów cumujących łodzie

na brzegu wyspy bezludnej, jak ze snu,

choć jest ona całkiem blisko, koło domu, o tu…

Pytania do wiersza: Na co czekał bohater wiersza?; Kiedy według bohatera rozpoczną się wakacje?; Jaki był bohater wiersza, co odczuwał?; Co będzie robił bohater podczas wakacji?; W jakie postacie będzie się wcielał z kolegami i koleżankami?

Posłuchaj piosenki „Niech żyją wakacje”. Naucz się pierwszej zwrotki i refrenu piosenki metodą ze słuchu.

https://chomikuj.pl/jolso64/Dokumenty/Piosenki+o+lecie+i+wakacjach/Niech+*c5*bcyj*c4*85+wakacje,678261214.mp3(audio) 

Ref. Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.

 

Gorące złote słońce
na czarno nas opali
w przejrzystej bystrej rzece
będziemy się kąpali.

 

Ref.Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.

 

Pojedzie z nami piłka
i pajac i skakanka,
będziemy się bawili
od samiutkiego ranka.

 

Ref. Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.

Pytania dotyczące tekstu piosenki.

O czym jest ta piosenka?

Gdzie możemy spędzić wakacje?

Dlaczego najprzyjemniejsze są wyjazdy latem?

Zabawa „Gdzie pojedziemy na wakacje?”

Kostka z obrazkami różnych miejsc. gór, morza, jeziora, wsi, palm, miasta. Dziecko rzuca

kostką, określając, co ona wskazała, przy pomocy rodzica próbuje układać zdanie na ten temat.

Szablon kostki

 http://zswp.webd.pl/tlenart/kostka-do-gry-w-znaki-drogowe/

Zabawa „Z jakim miejscem się kojarzą?”

Rodzic mówi z jakim miejscem kojarzy się dziecku  np.

-szyszka, szpilki, sowa, jagody, poziomki, drzewa – las;

-plecak, kolejka linowa, szarotka, trapery – góry;

-kwiaty, pszczoła, żaba, motyl, trawa – łąka;

-traktor, kosa, gęsi, krowa – wieś.

-muszla, piasek, statek, parasol plażowy, latarnia morska, woda – morze;

Posłuchaj i odwzoruj opowieść ruchową Małgorzaty Markowskiej „Na plaży”.

Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dziecko biega
w jednym kierunku).

Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznosi ramiona do góry).

Teraz opadają w dół. (Wyciąga ramiona w bok).

Przestało wiać. Latawce opadają na piasek.(Dziecko siada skrzyżnie).

Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko

wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dziecko powoli podnosi się do stania i kontynuuje

bieg).

Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze.

Wchodzimy do wody i ochładzamy ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując wodę dookoła.

Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leżą tyłem). Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce.

Teraz opalamy plecy. (Przechodzą, przez przetoczenie, do leżenia przodem).

 

Filmy edukacyjne o bezpieczeństwie:

Na wakacjach – wycieczka w góry

https://www.youtube.com/watch?v=yYxODuUtGnE

Bezpieczeństwo w górach

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

Wakacje nad morzem – zasady bezpieczeństwa

https://www.youtube.com/watch?v=N4X0RhlMf7Y

 Bezpieczeństwo nad wodą

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

Jak prawidłowo zachować się na drodze

https://www.youtube.com/watch?v=LDZRun46QBs

 

Jak powinniśmy zachować się w lesie

https://www.youtube.com/watch?v=L8210LNJzRE

 

Zadania dodatkowe dla chętnych dzieci:

Bajka transport

https://www.youtube.com/watch?v=nJt3HlxqBi4

Wakacyjne karty pracy

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/06/WAKACYJNE-KARTY-PRACY-zestaw-1.pdf

1. „Czym jedziemy na wakacje?” – rozwiązywanie zagadek Arkadiusza Maćkowiaka. Rodzic czyta zagadki. Dziecko podaje rozwiązania.  

-Składa się z wagonów i lokomotywy,

Podróż nim to prawie same pozytywy.

Bezpieczny i szybki, gdy po torach gna.

Każdy z was na pewno już odpowiedź zna. (pociąg)

-Pojazd, co ma cztery koła,

Długą drogę przebyć zdoła.

Co zapewnia nam wygodę, nazywamy… (samochodem)

-To maszyna do latania.

Śmigło silnik uruchamia.

Skrzydła niosą go po niebie.

Co to jest? Ja pytam Ciebie. (samolot)

-Mknie przez miasto i jest duży,

Pasażerom swoim służy.

Skasuj bilet kiedy wsiądziesz,

będzie miejsce, to usiądziesz.

Jeszcze tylko podpowiadam,

Każdy numer swój posiada. (autobus)

-Na siodełku sobie siedzisz, no i pedałujesz,

dzięki niemu długi dystans szybko pokonujesz.

Możesz jeździć nim po górach oraz po ulicy,

umieszczamy na nim dzwonek – gdzieś na kierownicy. (rower)

2. „Samochód” - zapraszam do wykonania wybranego samochodu z rolki po papierze toaletowym:

https://www.youtube.com/watch?v=Og2dj6WBpr8

https://pracezdziecmi.blogspot.com/2017/06/auto-jak-wykonac-na-rozne-sposoby.html

3. „Dokąd dzieci pojadą na wakacje?” – ćwiczenia rozwijające myślenie. Rodzic przeczyta wam cztery zdania i poprosi, abyście na ich podstawie odgadli, dokąd każde dziecko pojedzie na wakacje:

- Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

- Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

- Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

- Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

4. „Tęczowa gimnastyka” – zestaw zabaw ruchowych. Możecie poćwiczyć w domu lub w ogrodzie. Do zabawy potrzebujecie partnera – Mamę, Tatę lub Rodzeństwo. Jeśli nie macie ochoty na ćwiczenia – ruszajcie się w tańcu, jeździjcie na rowerze, skaczcie i biegajcie. To wszystko są świetne ćwiczenia gimnastyczne.

- „Doskocz do tęczy”  Rodzic rysuje na chodniku kolorową kredą tęczę. Dziecko stoi w wyznaczonym miejscu i obunóż próbują doskoczyć do tęczy. Możecie też przeskakiwać z koloru na kolor.

- „Spacer po tęczy”  Dzieci przechodzą po wszystkich paskach tęczy narysowanych kredą na chodniku.

-Przejście przez tunel”  Dzieci przechodzą na czworakach przez tunel gimnastyczny – może to być koc rozłożony na stołeczka lub innej podpórce.

„Piłka na falach” – Dziecko i rodzic chwytają za brzeg chusty/koca. Podnoszą i opuszczają koc/folię, naśladując fale na jeziorze. Poruszają chustą dynamicznie (duże fale) lub delikatnie (małe fale).

„Chlapiemy!” – ćwiczenie kształtujące mięśnie brzucha. Dziecko siada w siadzie skulnym. Na hasło: Chlapiemy wodą! podpiera  się z tyłu rękami, unosi nogi nad folię/koc  i na zmianę raz prawą, raz lewą robi wymachy – naśladuje chlapanie

-Kolorowy kapelusz”  Dzieci kładą na głowie małą poduszeczkę i przechodzą po skakance lub sznurku, tak aby nie spadła.

-Do celu”  Po przejściu po skakance dziecko rzuca poduszką woreczkiem do celu (np. do kartonowego pudełka).

5. Posłuchajcie „Piosenki na kolorowe lato”

 https://www.youtube.com/watch?v=l4iKGDoEwq0

Piosenka na kolorowe lato

sł. Agnieszka Galica

muz. Tadeusz Pabisiak

Przyszło do nas lato,

kolorowe lato.

Hej maluchy, hej dzieciaki,

co wy na to?

Będziemy po łące

biegać na bosaka,

razem z żabą zieloną

przez kałuże skakać.

Ref. Hej maluchy, hej dzieciaki,

co wy na to,

że będziemy się bawili całe lato?

Przyszło do nas lato,

pełne słońca blasku.

Wybuduję gdzieś nad rzeką

zamek z piasku.

Będziemy motyle

gonili po łąkach.

Policzymy, ile kropek

ma biedronka.

Ref. Hej maluchy…

 

Aktywne słuchajcie piosenki. Dziecko siedzi na dywanie. Podczas słuchania piosenki porusza rękami, głową, tułowiem w dowolny sposób. Po wysłuchaniu Rodzic zadaje pytania: O czym jest mowa w piosence?O jakiej porze roku mówi piosenka?Jakie zwierzęta są wymienione w piosence?Co, według słów piosenki, dzieci będą robiły latem?.

6. Słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej „ Uprzejmość”

Na piaszczystej plaży

Zuzia zamek buduje.

Nagle Krzyś piłką rzuca

i cały zamek psuje.

Potem szybko podbiega,

piłkę z piachu wyjmuje,

a tym, że zamek zniszczył

wcale się nie przejmuje.

Jednak mama to widzi,

woła Krzysia do siebie.

– Czemu nie przeprosiłeś?

Wstyd mi Krzysiu za ciebie.

 

• Rozmowa na temat wiersza. Zadajemy pytania:

− Co robiła Zuzia na plaży?

− Co zrobił Krzyś?

− Jak zachował się Krzyś po zniszczeniu zamku?

− Dlaczego mamie było wstyd za Krzysia?

7. „Jadę w góry, góry, góry!” – rozmowa na temat górskich krajobrazów na podstawie doświadczeń dzieci oraz opowiadania Letnie opowieści – echo w Tatrach.

Letnie opowieści – echo w Tatrach

Małgorzata Szczęsna

Byliście kiedyś w Zakopanem, tam gdzie są najwyższe nasze góry? Właśnie tam jedziemy całą

rodzinką! Dojeżdżamy już na Jaszczurówkę do przyjaciół rodziców – Bogusi i Janusza. (Zawsze się zastanawiałam, czy kiedyś mieszkały tam jaszczurki?)

Jest wieczór i się ściemnia. Gospodarze otwierają bramę, a ich syn – Kamil, już biegnie, by nas przywitać.

– Witojcie, witojcie – wita nas Janusz po góralsku.

Bogusia i mama jak zwykle ściskają się ze łzami w oczach.

Rozlokowujemy się i jemy kolację w ich przytulnej kuchni. Po posiłku my z Kamilem idziemy do jego pokoju i gramy w gry planszowe, a rodzice długo rozmawiają.

Rano szeroko otwieramy okno i podziwiamy widok gór. Przed nami Nosal i Giewont z krzyżem na szczycie. Mimo że jest lato, na wierzchołku Giewontu widać śnieg. My z mamą nie wytrzymujemy i już śpiewamy. Pomóżcie nam:

Biegnie do Nosala, słońce ją przypala.

Siadła na Giewoncie, tam też piecze słońce.

– Jak widać, nie całkiem udało się przegnać zimę! – mówi Karinka.

Janusz proponuje wycieczkę. Zatrzymujemy się w miejscu, skąd możemy oglądać, jak na dłoni, całe Zakopane. Stąd wydaje się takie malutkie.

Jedziemy dalej. Następny nasz przystanek to duży parking.

– Co będziemy teraz robić?

– Idziemy do Morskiego Oka – wyjaśnia ciocia Bogusia. – Czeka nas długi spacer.

Droga chwilami jest trudna i z radością widzimy, że zbliżamy się do celu. Widok jest wspaniały.

Staję na dużym kamieniu, z ciupagą w ręku, w góralskim kapeluszu z piórkiem i muszelkami.

Rozpoczyna się sesja zdjęciowa! Wszyscy pstrykają mi zdjęcia. Czuję się jak gwiazda filmowa.

– Chciałabym jeszcze przejść się wokół jeziorka! – mówi mama i patrzy w stronę ścieżki wyłożonej kamieniami.

– Mamo, nie mamy siły, chodźmy na naleśniki do baru – prosi Mateusz.

– Ja przejdę się z mamą! Zamówcie dla mnie z serem i czekoladą! – staję koło mamy.

– Tylko uważajcie, bo często niedźwiedzie schodzą z gór! – przestrzega wujek.

Nikogo nie ma na ścieżce, tylko my. Nagle słyszymy: uuuuu, uuuu.

Przyspieszamy kroku, prawie biegniemy.

– Uuuuu, Uuuuu, Uuuuuuu – głos rozlega się coraz głośniej i dobiega do nas ze wszystkich stron.

Stajemy przerażone!

– Uuuuuu – ten głos rozlega się teraz bardzo blisko nas!

Nagle zza krzewu jałowca wybiega w naszym kierunku.... roześmiany wujek Janusz.

– Janusz! – dobiega do nas Bogusia. – To wcale nie jest śmieszne! Bardzo przestraszyłeś dziewczyny.

Gdy dociera do nas, że nie ma żadnego niebezpieczeństwa, wybuchamy śmiechem.

– Wujku, jak to zrobiłeś, że głos dochodził do nas ze wszystkich stron – pytam, rozglądając się.

– To echo! Gdy ryknąłem „uuu”, dźwięk mojego głosu odbił się od ścian lasów, górskich zboczy, skał i powrócił do nas.

– Chodźmy lepiej na te naleśniki – mówi zdecydowanym głosem ciocia Bogusia. Jest jeszcze trochę zdenerwowana na wujka za ten żart.

 

Rodzic zadaje dzieciom pytania: Dokąd pojechała Ada z rodziną? Narysujcie w powietrzu, jak wyglądają pagórki, wyższe wzniesienia, wysokie góry. Jakie góry zobaczyli przez okno rankiem? Dokąd pojechali na wycieczkę? Co chciała zrobić mama, gdy zobaczyła jezioro? Jaki dźwięk Ada usłyszała na ścieżce? Kto to był? Co należy zrobić, gdy usłyszy się dziwny dźwięk lub zobaczy dzikie zwierzę? Rozmowa na temat bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami w czasie wakacji.

8. „Moje góry” – układanie pejzaży górskich z figur geometrycznych (np. z klocków lub wyciętych figur geometrycznych w większej ilości np. z tej strony

http://www.dobredladziecka.pl/wp-content/uploads/2012/02/dobredladziecka_kolorowanka_figury-geometryczne.jpg

 

Drodzy Rodzice, zachęcamy do nauki wierszy, piosenek oraz czytania opowiadań dla naszych starszaków

 Góry, nasze góry – słuchanie wiersza, wytłumaczenie pojęć: hale, baca. Janina Porazińska

 

Góry, nasze góry. Hale, nasze hale.

 Kto was zna tak dobrze, jako my, górale.

 Góry, nasze góry. Wy, wysokie szczyty.

 Kto was przewędrował? Góral rodowity.

 Po lekturze wiersza R. zadaje dzieciom pytania: Kto to jest góral? Gdzie według wiersza góral wypasa owce?, Co to są hale?, Jak nazywa się góral, który zajmuje się wypasem owiec na halach? hale, baca, owce, Tatry, dzieci układają wyrazy  z liter Alfabetu.

 „W górach” – zapoznanie dzieci z nazwą najwyższych polskich gór i ich szczytami. R. pokazu­je dzieciom na mapie Polski pasmo Tatr. Prezentuje napis Tatry, który dzieci odczytują. Następnie dzieci starają się odczytać nazwy rzek, które mają swoje źródła w Tatrach, oraz nazwy miejscowości z tego regionu. R. wspólnie z dziećmi omawia góralskie tradycje: stroje ludowe, gwarę i potrawy. 

https://www.youtube.com/watch?v=AWw44eNr7vc

https://www.youtube.com/watch?v=A7G3ETe1-eY

„Górski pejzaż” – praca plastyczna. Dziecko otrzymuje duży arkusz papieru, pędzle i farby. Zadaniem dzieci jest wspólne namalowanie górskiego pejzażu po obejrzeniu filmiku.

 https://www.youtube.com/watch?v=xB7_HdWmTbE 

„Słoneczny łańcuch skojarzeń” – łańcuch skojarzeń. Zabawa polega na tworzeniu łańcucha skojarzeń. R. mówi słowo: słońce i prosi, aby dziecko  powiedziało słowo, które kojarzy się ze słońcem. Następna osoba wypowiada kolejne słowo związane z poprzednim. Zabawę można przeprowadzić z wykorzystaniem słownictwa w języ­ku obcym, np. angielskim (słońce – sun, gorąco – hot, lato – summer, piasek – sand, plaża – beach).

 „Nad morzem” – R. prezentuje dzieciom na mapie Polski obszar Morza Bałtyckiego. (filmik)  Zadaniem dzieci jest rozpoznawanie i wyodrębnienie głoski w nagłosie i wygłosie  słów: mewy, fale, wiatr i ułożenie nowych słów zaczynających się od wyodrębnionych głosek (słowa powinny być związane z morzem). R.  zwraca uwagę, że w języku polskim nie występują wyrazy za­czynające się od głoski y.

  „Plażowe zagadki” – R. wskazuje dzieciom żółty materiał ułożony na podłodze i zwraca uwagę na przedmioty, które są pod nim schowane. Wyjaśnia, na czym będzie polegała zabawa: Wiatr wiejący na plaży przykrył piaskiem różne przedmioty. Waszym zadaniem jest odgadnięcie za po­mocą dotyku, co ukryło się pod piaskiem. Następnie  dziecko dotyka rzeczy spod materiału, odgaduje, co to za przedmiot. Następnie dzielą jego nazwę na sylaby i głoski, przeliczają je, podają pierwszą, kolejną i ostatnią głoskę, podają słowo, które się rymuje z daną nazwą, układają zdanie z daną nazwą, • żółty materiał, różne przedmioty

   „Zapamiętaj ten wzór” – R. układa ze sznurka na dywanie wzór fali. Dzieci chodzą wzdłuż sznur­ka drobnymi kroczkami. Następnie rodzic usuwa sznurek, a dzieci idą według zapamiętanego wzoru.

 „Tacki z piaskiem” – zabawy grafomotoryczne z wykorzystaniem tacek z piaskiem do rysowania. Dzieci wykonują rysunki według własnego pomysłu – palcem, patykiem, drugą stroną kredki. Następ­nie odwzorowują gotowy obrazek na papierze. Mogą także posmarować wybrane elementy obrazka klejem i posypać je piaskiem. • tacki z piaskiem, patyki, kredki, kartki A4, klej 

 Wakacyjne rady – wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. R. mówi: Żeby wakacje były przyjemne i bezpieczne, musicie zachowywać się w odpowiedni sposób. Posłuchajcie wiersza z wakacyjnymi radami i postarajcie się je zapamiętać.

Wakacyjne rady Wiera Badalska

Głowa nie jest od parady,

służyć ci musi dalej.

Dbaj więc o nią i osłaniaj,

kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda

chłodna, bystra, czysta,

tylko przy dorosłych

z kąpieli korzystaj, 

Jagody nieznane,

gdy zobaczysz w borze:

Nie zrywaj! Nie zjadaj! –

bo zatruć się możesz.

Urządzamy grzybobranie,

jaka rada stąd wynika:

Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,

nie wkładaj go do koszyka.

Biegać boso jest przyjemnie,

ale ważna rada 

– idąc na wycieczkę pieszą 

dobre buty wkładaj!

Po lekturze wiersza R. rozmawia z dziećmi na temat jego treści. Prosi o wymienienie i omówienie wszystkich rad, które się w nim znalazły, dzieci notują je w dostępny sposób (rysują lub piszą), po skończeniu proponują i notują inne wakacyjne rady.

 „Przestrzegaj zasad” – rozmowa na temat bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Przypo­mnienie numerów alarmowych: 112, 999, 998, 997. Rodzic przypomina zasady dotyczące bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Dzieci bawiące się pod parasolem. Dzieci kąpiące się w obecności rodziców. Palenie ogniska w dozwolonym miejscu. Sprzątanie śmieci po wypoczynku w lesie.

 „Mój przyjaciel” – rozmowa na temat przyjaciół, próba określania, kto to jest przyjaciel. R. zadaje pytania naprowadzające: Kogo nazywamy przyjacielem? Czym przyjaciel różni się od kolegi? Jak po­winien się zachowywać przyjaciel? Co to znaczy, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? Kto z was ma przyjaciela? Następnie dzieci siadają w kole, podają sobie piłkę i kończą zdanie: Mój przyjaciel jest… – starają się dodać jak najwięcej określeń.

 „Koleżanki i koledzy” – R. proponuje dzieciom wykonanie pamiątkowej planszy przedstawia­jącej fotografie lub rysunki wszystkich dzieci z grupy. R. przygotowuje karton w dużym formacie. Dzieci rysują na kartkach  portrety swoje i kolegów, następnie umieszczają portrety w ramkach i naklejają je na dużym kartonie. Przygotowują karteczki ze swoimi imionami, imionami kolegów i  przyklejają je pod ramkami z portretami. Na koniec  dziecko wskazuje swój portret na planszy, mówi, z kim z grupy lubiło się bawić w mijającym roku. • duży arkusz papieru, zdjęcia dzieci, W, materiały plastyczne, klej, nożyczki

 Lato wreszcie! – wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. Urszula Kozłowska

Już walizki w bagażniku,

torba, plecak, pięć koszyków…

Czy na pewno wszystko mamy?!

Bo za chwilę wyjeżdżamy!

Tata już przy kierownicy,

denerwuje się i krzyczy.

Szkoda przecież każdej chwili!

– Jedźmy w końcu, moi mili!

Lato, lato, lato wreszcie

Nie będziemy siedzieć w mieście!

Wszyscy więc wsiadają prędko:

Dziadek Władek z wielką wędką,

Babcia z kotem, pies nasz, Ciapek,

Mama (niosąc stos kanapek),

Moja siostra z parasolką

i braciszek z deskorolką,

 potem ja z piłkami dwiema…

lecz już dla mnie miejsca nie ma!

Lato, lato, lato wreszcie,

Czy będziemy siedzieć w mieście?

Tata mówi: – Nie ma strachu,

jeszcze miejsce jest na dachu.

Więc mi trochę zrzedła minka:

– Ja na dachu? Ja… dziewczynka?

Tata tylko kręci głową:

– Cóż za pomysł, daję słowo?!

Oj! Córeczko moja mała,

coś ty sobie ubzdurała?

Lato, lato, lato wreszcie,

Nie będziemy siedzieć w mieście!

Już na dachu stos bagaży,

 a ja uśmiech mam na twarzy.

Siedzę sobie obok mamy,

no i wreszcie wyjeżdżamy!

Słońce nam wskazuje drogę –

już doczekać się nie mogę!

Wiem, że w dali na nas czeka

Las szumiący, łąka, rzeka…

Lato, lato, lato wreszcie,

Nie będziemy siedzieć w mieście!

Po lekturze wiersza R. rozmawia z dziećmi na temat jego treści: O czym jest wiersz? Dokąd wyjeż­dżają bohaterowie wiersza? Co ze sobą zabierają? Jakie macie plany na wakacje? Jak będziecie spędzać czas na wakacjach?

 „Moja wyspa” – praca techniczna. R. przygotowuje materiał plastyczny i przyrodniczy: piasek, kamyki, patyczki, kawałki kory, piórka, masę solna, plastelinę. Daje dzieciom także rolki po papierze toaletowym, plastikowe zakrętki, plastelinę, drobne koraliki. Dzieci przygotowują swoją wyspę na talerzyku jednorazowym, wypełniają go grubą warstwa masy solnej z piaskiem, którą zagospodaro­wują według własnego pomysłu. Wyspy układają na oceanie zrobionym na pogniecionej przezroczy­stej folii, pod którą wkładają muszle, kamyki i cienkie paski zielonej krepiny. Na koniec opowiadają o swoich wyspach – co się na nich znajduje, jak można spędzić na nich czas, z kim chciałyby się tam znaleźć. • talerzyki jednorazowe, masa solna, piasek, kamyki, patyczki, kawałki kory, piórka, rolki po papierze toaletowym, zakrętki plastikowe, plastelina, drobne koraliki, zielona krepina, przezroczysta folia

A teraz trochę zabawy:

  1. " Berek żuraw" - dziecko biega swobodnie, na umowiony sygnał zatrzymuje się i robi ciekawą figurę swoim ciałem.
  2. "Rajd rowerowy" - dziecko kładzie się na plecach i naśladuje jazdę rowerem mówiąc jednocześnie wierszyk - "jedzie rowerek na spacerek, jaki z tyłu ma numerek". Następnie jadą pod górę - zwalniają, zjeźdźają z górki - przyśpieszają, jadą po prostej - bardzo szybko. Na koniec zabawy wymieniają miejsca ( miasta) przez które przejeźdźały.

3." Łodzie" - dziecko siada i udaje, że pływa łodzią: porusza wiosłami, przechyla się w różnych kierunkach, omija przeszkody w wodzie.

  1. " Pszczółki do ula" - dziecko - pszczółka "fruwa" po łące i zbiera nektar. Na umówione hasło rodzica ( np. deszcz) leci do ula (dziecko kuca i rączki unosi do góry jako ul).
  2. "Rekin i krab" - na dodlodze ułożona skakanka - to mostek. dziecko idzie noga za nogą, utrzymując równowagę. Jeśli wpadnie do wody spotka się z rekinem.

 

 Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

 https://www.nauczycielskiezacisze.pl/p/karty-pracy.html

Warto zwracać uwagę dzieci na wszelkie zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa podczas wa­kacji – omawiać znaki i piktogramy informujące o zalecanych sposobach zachowania w różnych miejscach odwiedzanych w wakacje, przypomnieć numery alarmowe i sposób wzywania pomocy. Warto wspólnie przygotować się do wakacji – przeglądać przewodniki, informatory, mapy, wspól­nie ustalać plan wycieczek (nawet w najbliższej okolicy). Warto zachęcić dziecko do samodzielnego spakowania swoich rzeczy przed podróżą.

Podczas rozmów na temat pójścia dziecka do pierwszej klasy warto budować w nim pozytywny obraz szkoły, lecz jej nie idealizować, a tym bardziej nie straszyć dziecka szkołą. Warto rozmawiać z dzieckiem na temat jego oczekiwań i obaw związanych z rozpoczęciem nowego etapu eduka­cyjnego. Dobrym pomysłem jest wspólna wizyta w szkole oraz wspólne gromadzenie wyprawki szkolnej.

Życzymy miłej zabawy, owocnej pracy i dziękujemy, że byliście z nami w tej trudnej sytuacji. Dziękujemy również RODZICOM, którzy poświęcali swój cenny czas, aby pracować i nadzorować prace swoich dzieci.

Kochane Dzieci! Życzymy Wam pięknych, wesołych wakacji oraz dużo, dużo odpoczynku w tak trudnym dla nas wszystkich czasie. Wesołych Wakacji!

 

Pozdrawiamy, życzymy miłej nauki i zabawy.